KEM INTERAKSI PEMIMPIN MUDA (IN-TEAM) SMK DESA JAYA

12:55 AM


Pada 13 dan 14 Mac 2015, buat julung kalinya Kelab In-Smartive diberi kepercayaan dan amanah untuk melaksanakan Kem Interaksi Pemimpin Muda (IN-TEAM) di Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Desa Jaya. Kem ini berlangsung selama 2 hari 1 malam bertempat di SMK Desa Jaya. Kem ini disertai seramai 65 orang pelajar yang memegang jawatan sebagai Pengawas Sekolah, Pengawas Pusat Sumber, Ketua Tingkatan serta jawatan tertinggi kelab dan persatuan. Pelaksanaan IN-TEAM ini melibatkan seramai 26 orang fasilitator daripada kelab In-Smartive Universiti Malaysia Pahang (UMP).

Objektif kem ini adalah untuk melahirkan pemimpin yang berwibawa dan mampu mengelolai sesebuah organisasi dengan sistematik serta berkeyakinan dalam membuat keputusan. Kem ini menekankan konsep kepimpinan dan kerohanian dalam keperibadian setiap peserta. Di samping melahirkan seorang pemimpin yang berketerampilan, soal agama juga turut dititikberatkan.


13 Mac 2015 | Jumaat

            Jam 3.00 petang seperti yang dirancang, ketibaan para fasilitator di SMK Desa Jaya, Jalan Hospital, 26400 Bandar Tun Abdul Razak, Jengka Pahang. Persiapan majlis penyerahan peserta dilakukan bersama-sama. Majlis penyerahan peserta disempurnakan oleh Pengetua SMK Desa Jaya iaitu En.Roslan Bin Hj. Md. Ali serta diiringi oleh guru bertugas. Setelah selesai majlis penyerahan, slot 1 dilaksanakan iaitu Taklimat Kursus kepada para peserta di mana slot ini dikendalikan oleh Pengurus Projek iaitu Saudari Noor Ain Nadhirah Bt Zainudin. Slot ini memberi pendedahan kepada peserta mengenai prinsip yang akan dibawa iaitu “One For All, All For One”. Selepas itu, pemberian tag pengenalan diri dan penyerahan barang amanah berupa sekeping biskut diberikan kepada peserta. Sebelum bermula slot seterusnya, barang berharga dikumpulkan. Slot kedua ialah Tak Kenal Maka Tak Cinta dimana slot ini para peserta di bahagikan kepada sembilan kumpulan. Setelah selesai pembahagian kumpulan, para peserta menunaikan solat asar.


Majlis penyerahan peserta disempurnakan oleh Pengetua SMK Desa Jaya.


Taklimat kursus kepada peserta.

            Selepas selesai menunaikan solat asar, para peserta diminta turun ke padang untuk melakukan aktiviti berkumpulan. Slot ini diberi nama “The Burj”. Peserta dibahagikan kepada dua kumpulan, iaitu lelaki dan perempuan. Peserta diminta membina sebuah menara dengan menggunakan sebanyak mungkin batang paip beserta tali raffia yang disediakan mengikut kreativiti peserta. Slot ini menekankan akan kepentingan mendengar arahan ketua bagi menyelesaikan sesuatu tugasan.


Peserta bekerjasama mendirikan batang paip dan mendengar arahan dari ketua.

            Pada jam 6.30 petang, slot dihentikan. Peserta dilepaskan untuk khidmat diri dan makan malam. Selepas itu, peserta menunaikan solat Maghrib dan Isya’ secara berjemaah. Sementara menunggu masuknya waktu Isya’, peserta diajar cara bacaan yang betul dalam solat dan bacaan doa Rabitah. Ini sejajar dengan tema iaitu Kepimpinan dan Kerohanian. Slot ini sedikit sebanyak dapat menambahkan ilmu pengetahuan dan mengisi ruang rohani dalam diri setiap peserta dan fasilitator itu sendiri.

            Slot seterusnya ialah Mulanya Di sini. Dimana peserta perlu memilih Penghulu dan Penghuluwati mereka berdasarkan manisfesto calon yang ingin memegang jawatan dalam organisasi. Penghulu dan Penghuluwati di pilih berdasarkan nilai undian dari peserta. Setelah selesai proses undian, peserta diminta menghasilkan “bandage” setiap kumpulan, bendera pasukan dan penubuhan organisasi kem. Kemudian, majlis pertabalan Penghulu dan Penghuluwati dilangsungkan yang mana pertabalan dilakukan oleh Pengurus Projek. Majlis pertabalan dilaksanakan dengan iringan alunan muzik Nobat. Laungan terhadap penghulu dilakukan sebanyak tiga kali. Slot ini mendedahkan kepada peserta fungsi jawatankuasa mengikut susunan organisasi dengan betul dan proses pemilihan yang dijalankan.


Majlis pertabalan Penghulu dan Penghuluwati.

             Slot ke-5 adalah Warkah Buat Sang Pemimpin dengan tajuk yang dipilih “Memendam itu menyakitkan”. Slot ini mengehendaki peserta menulis coretan mengenai rakan mereka tanpa mendedahkan identiti asal. Slot ini bertujuan untuk mendorong peserta membuat refleksi diri dan berusaha mengubah diri  kearah yang lebih baik. Slot seterusnya ialah “Last Man Standing” dengan pemilihan tajuk  “Peranan pemimpin dalam berdakwah” yang dapat mengajar peserta untuk mengawal diri dan emosi apabila berkomunikasi. Slot ini juga bertujuan melatih peserta untuk berani berhujah, berkeyakinan diri dan dapat berfikir secara rasional. Slot dihentikan sementara untuk kudapan.


Slot “Last Man Standing”.

            Slot terakhir untuk hari pertama inilah kemuncaknya iaitu slot Cermin Diri yang merupakan slot muhasabah diri. Slot ini dikendalikan oleh Encik Wan Nazrul Helmy Bin Wan Mohd Zain, Ketua Penyelidik Kepada Naib Canselor Universiti Malaysia Pahang merangkap Penasihat Kelab In-Smartive.  Slot ini memberi penekanan  mengenai keutamaan berfikir sebelum bertindak dan akal mendahului emosi dalam setiap perkara. Emosi peserta diuji apabila mereka dikehendaki membuat keputusan dalam situasi genting. Slot ini juga menampakkan konsep “One For All, All For One” dimana peserta diajar tidak mementingkan diri sendiri malah perlu memikirkan orang disekililingnya terutama dalam  organisasi.


14 Mac 2015 | Sabtu

            Pada pukul 6.00 pagi, peserta dikejutkan untuk khidmat diri dan menunaikan solat subuh secara berjemaah. Selepas selesai menunaikan solat, peserta diarah merancang dan mengendalikan perhimpunan pagi dalam bahasa Inggeris. Semua peserta mengambil bahagian untuk menjayakan perhimpunan pagi yang ringkas itu. Setelah selesai perhimpunan pagi, peserta perlu mengikuti “Morning Punch-in” dimana peserta diajar kawad asas dan senaman untuk meningkatkan kecergasan dan daya metabolisme. Selepas itu, peserta menikmati sarapan pagi sebelum mengikuti slot-slot seterusnya.

            Slot diteruskan pada pukul 8.00 pagi iaitu slot “D.I.C.E”. Slot ini meminta peserta untuk mengenalpasti masalah utama dan solusi untuk menyelesaikan masalah yang berlaku di kepulauan Nauru dengan menggunakan teknik D.I.C.E. Dimana D=“Determine”, I=“Identify”, C=”Choose”,E=”Evaluate”. Aktiviti ini mencabar daya pemikiran peserta terhadap pengetahuan dan permasalahan yang berlaku di kepulauan Nauru. Oleh itu, untuk menyelesaikan tugasan ini peserta perlu berbincang dalam kumpulan dan setiap peserta perlu bersama-sama menjana idea yang bernas.


Fasilitator menerangkan teknik D.I.C.E dan menceritakan pulau Nauru kepada peserta.

Slot ke-9 ialah slot “Work It Out”. Tema yang diberikan untuk slot ini ialah “Pelaksanaan Hari Guru”. Dimana para peserta perlu merancangan dengan menggunakan teknik “What, Who, How and When”. Slot ini mengajar peserta untuk merancang dan mengadakan majlis hari guru yang tidak lama lagi. Slot ini melibatkan semua peserta. Mereka perlu menyiapkan tugasan ini dalam kumpulan dan perlu membentangkannya kepada fasilitator kumpulan lain. Selain bermatlamat untuk mengajar peserta merancang sesuatu menggunakan teknik “What, Who, How and When” ia juga untuk melatih peserta untuk berani membuat pembentangan.


Pembentangan peserta kepada fasilitator kumpulan lain.

            Slot seterusnya ialah slot Salah Siapa. Tajuk pilihan untuk slot ini ialah “Didikan agama kurang dalam kalangan pemimpin, salah siapa?”. Slot ini membahagikan peserta kepada lima kumpulan. Dimana setiap kumpulan perlu menjadi wakil pihak ibu bapa, pengawas,rakan sebaya,guru-guru dan media massa. Slot ini meminta pelajar untuk berdebat dengan cara yang baik. Peserta perlu berbincang dalam kumpulan untuk menjana idea dan cuba untuk mempertahankan pihak yang diwakili agar tidak dituduh bersalah. Slot ini dapat membina keyakinan diri pelajar untuk menyuarakan pendapat dan mengawal perasaan ketika perdebatan.


Perdebatan peserta antara kumpulan.

            Slot “Cheers War” di sambung selepas selesai slot Salah Siapa. Dalam slot Cheers War ini, para peserta diminta untuk memikirkan sebuah sorakan untuk berlawan antara kumpulan. Pelbagai idea dan aksi mencuit hati dipersembahkan oleh para peserta. Tujuan utama aktiviti ini adalah untuk melatih peserta berfikir secara pantas dan kreatif. Setiap ahli kumpulan saling berganding bahu untuk mempertahankan kumpulan mereka dan bersemangat untuk menyerang kumpulan lain.

            Pada pukul 12.30 petang, slot dihentikan dan peserta menikmati makan tengahari. Selepas selesai menjamu selera , peserta diberi sedikit masa untuk khidmat diri dan mengemas beg pakaian masing-masing. Disebabkan hari ini merupakan hari terakhir kem, para peserta tidak melepaskan peluang keemasan untuk menunaikan solat Zuhur secara berjemaah.

            Selepas menunaikan solat Zuhur, peserta terus mengikuti slot ke-12 iaitu slot Guruku Sayang. Slot ini merupakan sambungan dari slot “Work It Out”, dimana peserta dibahagikan kepada tiga kumpulan untuk membuat perbincangan mengenai aktiviti yang bakal mereka laksanakan pada hari guru iaitu pada 16 Mei 2015. Para peserta merancang sendiri aktiviti yang bakal mereka laksanakan seperti persembahan, aktiviti sukaneka, jamuan dan paling penting pengendalian perhimpunan Majlis Hari Guru dengan berpandukan teknik yang telah diajar dalam slot-slot sebelum ini.

            Slot terakhir yang dijalankan di SMK Desa Jaya ialah slot Hati Ke Hati. Slot ini diadakan untuk menilai dapatan dan maklum balas peserta, dimana peserta diminta mengisi borang maklum balas dan penilainan terhadap kursus ini secara keseluruhannya. Disamping itu, slot ini bertujuan untuk meneutralkan keadaan serta menekankan setiap objektif slot yang diberi kepada peserta supaya peserta dapat mengaplikasikannya pada masa akan datang.

Tidak sempurna sesebuah program jika tiada majlis penutup. Tepat pukul 4.15 petang, majlis perasmian penutup bagi IN-TEAM SMK Desa Jaya yang dipengerusikan oleh wakil peserta diadakan. Ucapan Penghulu IN-TEAM SMK Desa Jaya iaitu Muhd Zulhakimi B. Zulkipli sebagai pembuka bicara. Majlis diteruskan dengan ucapan Ketua Penyelidik kepada Naib Canselor merangkap Penasihat kelab In-Smartive, Encik Wan Nazrul Helmy Bin Wan Mohd Zain. Ucapan dan perasmian penutup dilaksanakan oleh Encik Hisham Bin Hj. Sapian, Guru Penolong Kanan Ko-kurikulum SMK Desa Jaya. Selepas itu, penyampaian sijil penyertaan kepada para peserta dari pihak Kelab In-Smartive UMP. Dua orang peserta dipilih dan dianugerahkan sebagai peserta terbaik  iaitu adik Syamimi bt Arshad dan adik Muhamad Razziq B. Mohd Rashid.  Pihak sekolah turut memberi cenderahati kepada wakil fasilitator Kelab In-Smartive.


Adik Muhamad Razziq B. Mohd Rashid.


Adik Syamimi bt Arshad. 

             Majlis penutup kem ini diserikan lagi dengan persembahan daripada para peserta dan fasilitator. Dikesempatan itu sesi bergambar sebagai kenang-kenangan di antara pihak SMK Desa Jaya dan Kelab In-Smartive Universiti Malaysia Pahang dan upacara menandatangani “banner” program ini turut diadakan sebagai simbolik majlis penutupan kem ini.





SMK Desa Jaya menjemput In-Smartive,
In-Smartive datang penuh integriti,
Slot diberi untuk dimanfaati,
Moga kita berjumpa lagi.


Disediakan oleh Jawatankuasa IN-TEAM SMK Desa Jaya, Junita Hassan.




You Might Also Like

0 comments

Rakan Blog InSmartive

Total Pageviews