PROJEK KILAUAN MUTIARA SEKOLAH KEBANGSAAN PELINDUNG

8:00 AM

Tanggal  10 mei 2013 satu lagi program dari kelab In-Smartive Universiti Malaysia Pahang (UMP) yang dengan jayanya dapat dilaksanakan. Pada masa yang sama kelab In-Smartive juga telah mencatat sejarah apabila mengendali 2 program dalam satu masa ia itu Projek Kilauan Mutiara (PKM) Sekolah Kebangsaan Pelindung di SK Pelindung sendiri dan Kem Interaksi Pemimpin Muda Gabungan SMK Pekan,SMK Chini 2 dan SMK Chini Timur  yang diadakan di Universiti Malaysia Pahang kampus Gambang.  Program ini melibatkan seramai 35 orang fasilitator yang mewakili pelbagai jurusan yang ditawarkan di UMP dan 84 orang pelajar tahun enam SK Pelindung. Matlamat utama program ini adalah untuk meningkatkan fokus para pelajar dan meningkatkan motivasi mereka sebagai persediaan sebelum menduduki Ujian Penilaian Sekolah Rendah (UPSR). Kami percaya setiap modul yang telah dilaksanakan sepanjang program ini dapat membantu dan menyedarkan para pelajar akan kepentingan ilmu pengetahuan, sikap dan juga cara untuk menjadi insan yang kamil. Sehubungan dengan itu cara mengulangkaji para pelajar juga akan lebih sistematik dan produktif. 

Alhamdulillah kami tiba di kawasan sekolah rendah pelindung pada jam 3.00 petang dengan selamat. Setibanya kami di sana kami disambut oleh guru besar Tuan Haji Mohamad bin Husin bersama-sama guru penyelaras darjah 6 serta guru-guru lain. Kami di sambut dengan penuh mesra dan penuh senyuman. Usai memunggah barangan daripada bas kami bersiap sedia untuk majlis penyerahan tepat jam 3.30 petang. Pada pukul 3.15 petang ketibaan Encik Wan Nazrul helmy bin Wan Mohd Zain disambut oleh Yang Di Pertua PIBG sekolah Kebangsaan Pelindung. Majlis penyerahan bermula pada jam 3.30 petang. Penasihat Kelab In-Smartive memberi ucap tamu disusuli ucapan YPD PIBG berserta ucapan perasmian dan penyerahan pelajar kepada Encik Wan Nazrul Helmy. Majlis penyerahan selesai selepas tamatnya penyerahan tersebut dengan penuh simboliknya.

Seterusnya fasilitator memberi kata aluan dan ucapan terima kasih kepada guru-guru yang terlibat secara langsung dan tidak langsung. Pelajar di arahkan untuk menunaikan solat fardhu Asar yang diimamkan oleh fasilitator. Selesai beribadat pelajar memulakan langkah ke dewan tertutup SK Pelindung untuk mendengar taklimat daripada Timbalan Pengurus Projek saudara Muhammad Abdul Muhaimin bin Mamat. Taklimat menerangkan tentang disiplin yang perlu dipatuhi oleh pelajar sepanjang program merangkumi segala aspek secara menyeluruh. Selesai taklimat, pelajar dilepaskan untuk khidmat diri dan makan malam. Pelajar di ajar untuk menjamu selera dengan menggunakan talam yang mana ianya juga merupakan salah satu sunnah Nabi Muhammad S.A.W. selain dapat menjalinkan mahabbah antara para pelajar.

Modul pertama dimulakan pada jam  9.00 malam setelah selesai menunaikan solat fardhu maghrib dan isyak secara berjemaah di surau sekolah. Modul tersebut bertajuk ‘Tak Kenal Maka Tak Cinta’ yang dikendalikan oleh saudara Badruzzaman dan Muhaimin. Menerusi slot ini para fasilitator diperkenalkan kepada semua peserta. Matlamat slot ini dijalankan adalah kerana mahu memperkenalkan para fasilitator yang bakal bersama peserta sepanjang program ini berlangsung. Alhamdulillah slot ini selesai dengan baik walaupun terdapat beberapa fasilitator yang tidak dapat hadir kerana beberapa kekangan. Walaubagaimanapun, wajah-wajah mereka tetap dipamerkan. Selepas itu proses pembahagian kumpulan berlangsung dengan setiap peserta dibahagikan kepada 10 kumpulan.

Sejurus selesai slot pengenalan, modul ‘Radio Buruk’ menyusul. Slot ini dikendalikan oleh Putri Shamiera dengan bantuan para fasilitator yang lain walaupun pada awalnya pelajar kurang memahami cara modul ini dilaksanakan namun setelah dibimbing oleh fasilitator kumpulan, modul ini berjaya dilaksanakan dengan lancar. Modul dilaksanakan dengan cara ketua kumpulan di beri maklumat dari pada pengendali modul. Maklumat ini tidak boleh di beritahu kepada ahli yang lain namun begitu mereka diberi masa 20 saat untuk melukis dan mengedarkan kepada rakan yang dibelakang barisan mereka. Proses ini berterusan sehingga maklumat sampai kepada pelajar terakhir di setiap barisan kumpulan. Pelbagai karya lukisan yang diterjemahkan oleh peserta dalam menyampaikan maklumat tersebut. Hasilnya tiada satu kumpulan pun yang dapat meneka dengan tepat maklumat tersebut yang merupakan sepotong ayat peribahasa iaitu ‘bagai menatang minyak yang penuh . Tujuan perlaksanaan modul ini adalah untuk mendidik pelajar untuk memahami setiap maklumat yang diberi sebelum menyebarkan kepada orang lain dan mengalakkan pelajar untuk bertemu guru andai mempunyai sebarang masalah dalam pelajaran bukannya bertanya pendapat rakan.

Slot "Radio Buruk"
Pelajar di lepaskan untuk berehat dan bersedia untuk aktiviti keesokan harinya. Pelajar di kejut kan untuk menunaikan solat fadhu subuh berjemaah di surau. Selesai solat, Pengurus Projek Amirul Farhan memberi tazkirah kepada para peserta yang bertajuk ‘Menjaga Hubungan’. Selesai tazkirah peserta berkumpul di dewan tertutup untuk sesi senaman pagi atau dikenali sebagai ‘Badan Cergas Minda Cerdas’  diketuai oleh Hafizullah dan beberapa orang fasilitator bersama. Selesai bersenam, pelajar bersama-sama fasilitator menjamu sarapan pagi.

Slot "Badan Cergas Minda Cerdas"
Menyusul selepas sarapan program di teruskan lagi dengan slot ketiga ia itu slot ‘Jendela Jauhari’ tugasan ini dilakukan secara berkumpulan seperti yang telah di tetapkan. Dikendalikan oleh Fasilitator Syazwan dan Suaidah, di dalam slot ini pelajar didedahkan dengan cara menyusun atau menilai perkara yang wujud yang mereka sedari tetapi tidak mengetahui sama ada ianya penting atau tidak. Aktiviti ini dapat memberi pencerahan kepada para pelajar mengenai perkara yang perlu dan tidak perlu dalam sesuatu perbuatan.  Tajuk yang diberikan semasa slot ini dijalankan adalah ‘Persediaan Sebelum Ujian UPSR’. 


Slot "Jendela Jauhari"
Slot ke empat yang diperkenalkan kepada para peserta adalah slot ‘Story Behind The Paper’. Di dalam tugasan ini setiap kumpulan diberikan tajuk yang berlainan sebagai contoh jam, kereta, rumah dan sebagainya. Setiap kumpulan dikehendaki membina ayat hasil daripada ayat didalam akhabar. Setiap ayat itu perlulah ada kena mengena dengan tajuk yang telah diberikan kepada mereka seperti contoh yang diberikan tadi. Tujuan perlaksanaan modul ini adalah untuk mendidik minda kreatif para pelajar dalam membuat sesuatu perkara walaupun ianya daripada hasil barangan terpakai disamping itu aktiviti ini turut membantu pelajar membaca akkhbar dan mencari maklumat baru yang terdapat pada surat khabar.

Slot "Story Behind The Paper"
Tugasan modul yang disusuli selepas modul ‘story behind the paper’ adalah merupakan aktiviti yang sangat menarik bagi peserta dimana mereka sendiri mengaku bahawa sangat tertarik dengan perkara yang dilakukan sewaktu modul ini dilaksanakan. Modul tersebut adalah ‘Invent’ di mana dalam slot ini setiap kumpulan diberikan satu kotak yang mengandungi ’Kit Green Technology” yang pelbagai jenis. Semasa modul ini di laksanakan pelajar perlu membina ’Kit Green Technology”  dalam setiap kotak tersebut mengikut manual yang disediakan. Tujuan perlaksanaan modul ini adalah untuk memupuk semangat mencipta dalam diri peserta yang mana dengan aktiviti ini di harap para pelajar lebih berminda terbuka dalam mencari sesuatu perkara baru.

Slot "Invent"
Modul ini diperkenalkan kepada pelajar selesai sesi ‘Happy Hour’. Modul ini dilaksanakan dengan kedua tangan pelajar diikat dengan tali tetapi tali itu di silangkan di antara kedua pelajar tersebut. Pelajar dikehendaki melepaskan diri tanpa memutuskan tali atau membukanya. Tujuan modul ini dilaksanakan adalah untuk mengajar pelajar untuk berfikiran secara kritis dalam menyelesaikan masalah dengan cara yang konprisensif.

Slot "Lepaskan Daku"
Usai menunaikan solat zohor, kami meneruskan aktiviti kami dengan agenda slot ‘snake’ objektif aktiviti ini bertujuan untuk menguji kesabaran adik-adik dan kreativiti adik-adik Sekolah Kebangsaan Pelindung  untuk membawa straw tersebut secara beramai-ramai tanpa memutuskan sambungan straw tersebut. Modul ini dapat meningkatkan daya ketahanan mental dan fizikal adik-adik untuk  menangani masalah dalam pelajaran dengan kesabaran dan berfikiran kreatif.

Slot "Snake"
Seterusnya, pada sebelah petang pula selepas solat asar kami membawa adik-adik kepada aktiviti di kawasan padang sekolah iaitu slot “spider web”. Slot ini bertujuan untuk menerapkan sikap bekerjasama dan tolong-menolong antara pelajar. Modul ini dapat menerapkan nilai kerjasama dan saling membantu antara satu sama lain terutama dalam pelajaran bersesuaian dengan adik-adik yang bakal menduduki Ujian Penilaian Sekolah Rendah(UPSR) .

Slot "Spider web"
Pada sebelah malam, slot ‘Sayang  Si buta’, telah di jalankan .Slot ini bertujuan untuk membina keyakinan diri pelajar disamping menanam semangat saling berkerjasama di dalam pasukan. Para pelajar ditutup penglihatan mereka dan dibawa mengelilingi kawasan yang ditetapkan. Kemudian mereka diasingkan untuk menguji keyakinan dan keberanian mereka. Menerusi slot ini, pelajar mampu memperoleh pengalaman berharga dalam membina keyakinan dan keberanian.

Slot "Sayang Si Buta"
Sesi ini dikendalikan oleh fasilitator saudara Ahmad Muzaidi , Hadi, Zakwan dan saudari Amelya. Sesi ini bertujuan untuk membantu para pelajar merenung kembali segala kesilapan yang telah mereka lakukan dan membantu menyedarkan mereka semula. Dalam sesi ini, para fasilitator turut di bantu guru-guru sekolah SK Pelindung untuk memberikan kesan yang lebih mendalam kepada pelajar. Pelajar di ingatkan akan peranan mereka sebagai pelajar, tanggungjawab mereka untuk belajar, mengenang dan menghormati jasa guru dan ibu bapa. Sesi ini berlangsung dengan suasana yang sangat beremosi  dimana  hampir keseluruhan peserta mengalirkan mutiara keinsafan yang berharga dari mata mereka mengenangkan salah dan silap mereka. Selesai modul ini pelajar di lepaskan untuk himpun daya.

Slot "Muhasabah Diri"
Keesokan harinya pelajar dikejut untuk menunaikan fardhu solat subuh berjemaah di surau sekolah dan di susuli dengan tazkirah. Selesai tazkirah pelajar berkumpul di padang sekolah untuk melakukan aktiviti pagi. Pelajar seterusnya berkumpul semula di dewan tertutup untuk modul terakhir iaitu modul ‘Mengilap Mutiara’. Tujuan modul ini dilaksanakan adalah untuk memberi pencerahan kepada setiap peserta di dalam ahli kumpulan  oleh fasilitator kumpulan. Pelajar juga diberikan peluang untuk bertanya apa sahaja yang di fikirkan oleh mereka kepada fasilitator kumpulan. Modul ini dikendalikan oleh saudara Muzaidi yang mana dia juga meruapakan orang yang bertanggungjawab semasa aktiviti muhasabah diri.

Projek Kilauan Mutiara SK Pelindung  berakhir dengan majlis perasmian penutup yang dirasmikan oleh Tuan Haji Muhammad Bin Husin, selaku guru besar SK Pelindung. Turut hadir dalam perasmian ialah presiden kelab In-Smartive saudara Mohd Jamil Bin Jaafar. Majlis berakhir pada pukul 1400. Selepas itu, kami para fasilitator bersiap sedia untuk beransur pulang ke Universiti Malaysia Pahang.

Majlis Perasmian Penutup

You Might Also Like

0 comments

Rakan Blog InSmartive

Follow by Email

Total Pageviews