PKM SK (FELDA) SUNGAI RETANG

12:00 AM

     Hari Jumaat 21 Mac 2014 menjadi titik permulaan bagi Projek Kilauan Mutiara SK (FELDA) Sungai Retang.  Projek ini telah berlangsung sehingga 23 Mac 2014. Seramai 42 orang calon Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) SK (FELDA) Sungai Retang memulakan cuti sekolah mereka dengan menyertai projek ini. Projek ini bertujuan untuk meningkatkan potensi diri peserta selain menyuntik semangat motivasi  sebelum menghadapi UPSR pada September akan datang. Sehubungan dengan itu, pelbagai modul interaktif yang selari dengan objektif projek  telah disusun bagi menjayakan projek ini. Projek ini telah dikendalikan oleh 21 orang fasilitator Kelab In-Smartive Universiti Malaysia Pahang (UMP). 

     Pada jam 4.00 petang,  para fasilitator tiba di SK (FELDA) Sungai Retang dan dijamukan dengan minum petang oleh pihak sekolah. Kelihatan peserta begitu teruja menerima kunjungan mahasiswa UMP ke sekolah mereka. Usai solat Asar berjemaah, Pengurus Projek, Muhammad ‘Arif Abdul Razak menyampaikan taklimat kepada peserta bagi menerangkan secara ringkas peraturan-peraturan yang perlu dipatuhi peserta sepanjang projek yang akan berlangsung selama 3 hari 2 malam ini. Selesai sahaja taklimat ringkas itu, pelajar dihidangkan dengan kudapan dari pihak sekolah. 

     Jam 6.00 petang, slot pertama projek ‘Tak Kenal Maka Tak Cinta’ mengambil tempat. Slot ini memperkenalkan peserta kepada 21 orang fasilitator yang akan berada bersama mereka . Selepas kesemua fasilitator diperkenalkan, sesi ‘ice breaking’ ringkas telah dijalankans sebelum peserta dibahagikan kepada 6 kumpulan untuk aktiviti sepanjang projek ini berlangsung. 

Peserta dibahagikan kepada beberapa kumpulan kecil
     Jam  7.00 petang, peserta dibenarkan untuk mempersiapkan diri untuk majlis penyerahan pada malam tersebut. Guru-guru dan ibu bapa turut hadir bersama untuk solat Maghrib dan Isyak berjemaah di sekolah bersama peserta. Solat hajat dan bacaan Yassin untuk kecemerlangan peserta dalam UPSR turut dilaksakan bersama-sama pada malam itu.  Majlis penyerahan peserta dijalankan pada 9.00 malam selepas selesai solat Isyak berjemaah. Peserta diserahkan kepada wakil In-Smartive, Encik Wan Nazrul Helmy Wan Mohd Zain yang juga merupakan Penasihat Kelab In-Smartive.

Solat berjemaah bersama pihak sekolah dan ibu bapa
Bersalaman tanda pihak sekolah menyerahkan peserta kepada pihak In-Smartive
     Selepas berakhirnya majlis penyerahan, semua yang hadir pada malam itu dijamukan dengan hidangan makan malam. Pelbagai lauk-pauk dihidangkan. Istimewanya, kesemua lauk-pauk itu dimasak sendiri ibu bapa dan penjaga di rumah dan kemudiannya dibawa ke sekolah. Guru-guru turut bergotong-royong memasak di sekolah.

Lauk-pauk yang dibawa oleh ibu bapa dan penjaga ke sekolah
Menikmati hidangan makan malam

     Jam 10.30, slot kedua ‘Pencetak Buruk’ dimulakan. Untuk aktiviti ini, peserta dikehendaki beratur dalam kumpulan masing-masing dan setiap kumpulan diberikan sehelai kertas dan alat tulis. Setiap kumpulan perlu melukiskan gambar seekor haiwan. Hanya ahli kumpulan yang berada di hadapan sahaja akan mengetahui haiwan apa yang perlu dilukiskan. Ahli kumpulan seterusnya perlu meneka haiwan yang dilukiskan dan menyambung lukisan rakannya itu. Tetapi untuk aktiviti ini, setiap ahli kumpulan hanya dibenarkan melukis satu sahaja bahagian yang terdapat pada haiwan tersebut.  Ahli terakhir di dalam barisan kumpulan itu perlu meneka haiwan yang dilukiskan. Slot ini menuntut peserta untuk lebih peka dan teliti selain menggalakkan peserta untuk menjadi lebih kreatif kerana mereka seharusnya melukis bahagian haiwan tersebut yang dapat membantu ahli kumpulan terakhir untuk meneka dengan tepat. Sebelum dibenarkan pulang ke tempat penginapan, peserta diceriakan dengan slot ketiga ‘Happy Hour’. Peserta merehatkan minda dengan melakukan refreshment bersama-sama para fasilitator.

Peserta sedang melukis gambar seekor haiwan -slot Pencetak Buruk-
Peserta dipanggil kehadapan untuk meneka haiwan yang dilukiskan rakannya -slot Pencetak Buruk-
     Hari kedua projek dimulakan dengan solat tahajjud dan qiamullail serta solat Subuh secara berjemaah. Selesai solat Subuh berjemaah, peserta berkumpul di dataran perhimpunan sekolah untuk sesi ‘Badan Cergas Minda Cerdas’. Aktiviti senaman pagi ini bertujuan untuk meningkatkan kecergasan tubuh badan peserta sebelum melakukan aktiviti-aktiviti seterusnya pada hari tersebut. Jam 7.30 pagi, peserta diberikan masa untuk bersarapan bersama-sama.

     Usai bersarapan, slot keempat iaitu ‘Timeline’ dimulakan. Slot ini dilakukan dalam kumpulan masing-masing dimana peserta dikehendaki melipat kertas kepada 3 bahagian dan merancang masa hadapan mereka untuk 5 tahun, 10 tahun dan 20 tahun akan datang. Menariknya, peserta perlu melukis perancangan masa hadapan mereka itu. Slot ini membantu peserta merancang perjalanan masa depan mereka dan membantu peserta memiliki hala tuju yang lebih jelas.Selain itu, minda kreatif peserta juga dapat dikembangkan melalui aktiviti ini. Mereka akan berusaha melukis impian mereka supaya kelihatan menarik dan cantik. 

Peserta sedang tekun melukis perancangan masa hadapan masing-masing -slot Timeline-
Peserta sedang membentangkan hasil lukisannya dan menjawab soalan dari fasilitator -slot Timeline-
     Selesai slot ‘Timeline’, slot kelima ‘Jendela Jauhari’ mengambil tempat.  Objektif slot ini adalah untuk menjadikan peserta lebih teliti dalam mengasingkan aktiviti harian mereka mengikut kepentingannya. Untuk slot ini, setiap kumpulan diberikan sehelai kertas mahjong dan dikehendaki membahagikan kertas tersebut kepada 4 bahagian. Peserta perlu menyenaraikan perkara-perkara yang dilakukan sebagai persediaan untuk UPSR dan mengasingkan aktiviti tersebut samada perkara itu penting atau tidak dan segera tau tidak perlu disegerakan.

Fasilitator sedang membantu peserta -slot Jendela Jauhari-
Peserta membentangkan hasil kerja mereka -slot Jendela Jauhari-
     Selesai dua slot tersebut, peserta diberikan masa untuk menikmati kudapan yang disediakan oleh pihak sekolah dan ibu bapa. Setelah itu, peserta kembali melakukan aktiviti dalam kumpulan untuk slot keenam iaitu ‘Chopp!! Bahasa Melayu’. Slot ini mengasah peserta untuk pantas berfikir dan mengembangkan minda peserta dalam membina kosa kata dalam Bahasa Melayu dengan lebih baik.

Peserta sedang berfikir untuk membina perkataan menggunakan kad Chopp!! -slot Chopp!! Bahasa Melayu-
     Jam 11.30 pagi, sesi ketujuh iaitu ‘Kau Ada Aku Ada’ dimulakan. Peserta perlu menyampaikan maklumat kepada rakan mereka tetapi ada peserta yang ditutup mulut, diikat tangan dan ditutup matanya. Slot ini menguji kecekapan peserta untuk menyampaikan serta menerima maklumat dengan tepat dengan pelbagai cara.  Semangat kerja berpasukan juga dititik beratkan dalam slot ini. Selain itu, objektif tersirat slot ini adalah untuk membuatkan peserta bersyukur dengan kesempurnaan  dan kesihatan tubuh badan yang telah dikurniakan Tuhan kepada mereka.

Peserta sedang cuba menyampaikan maklumat kepada rakan sekumpulannya -slot Kau Ada Aku Ada-
Peserta yang diikat tangannya memberi arahan kepada peserta yang ditutup mata -slot Kau Ada Aku Ada-
     Seterusnya, peserta dan fasilitator menjamu selera untuk makan tengahari dan kemudiannya solat Zohor secara berjemaah. Jam 2.30 petang, sekali lagi permainan Chopp!! dimainkan tetapi untuk slot kelapan, permainan ini adalah untuk membina kosa kata Bahasa Inggeris. Peserta dikehendaki membina perkataan dalam bahasa Inggeris yang tidak kurang daripada 3 huruf dan mereka juga perlu memberikan makna perkataan tersebut.

Slot chopp!! dalam bahasa Inggeris
     Jam 3.30 petang, slot ‘Pulau Impian’ dijalankan pula. Peserta perlu merancang perbelanjaan mereka dalam membangunkan sebuah pulau yang kosong. Setiap kumpulan diberikan bajet yang sama serta senarai harga aset-aset yang boleh mereka bina di pulau tersebut. Mereka perlu memperuntukkan wang mereka sebaik mungkin untuk membangunkan pulau tersebut. Objektif aktiviti ini adalah untuk menjana kecekapan peserta dalam merancang strategi untuk merancang kewangan dan menentukan kepentingan sesuatu perkara itu kepada mereka.

Peserta sedang merancang perbelanjaan untuk membangunkan pulau mereka -slot Pulau Impian-
Sesi pembentangan hasil kerja kumpulan -slot Pulau Impian-
     Selesai slot kesembilan tadi, peserta dan fasilitator solat Asar berjemaah sebelum memulakan slot kesepuluh iaitu ‘The Burj’. Slot ini menuntut semangat kerja berkumpulan yang tinggi, keupayaan merancang strategi serta kepekaan terhadap arahan daripada ketua. Peserta perlu mendirikan menara daripada batang paip setinggi yang boleh.

Ketua kumpulan sedang memberikan arahan kepada yang lain -slot The Burj-
Peserta gigih mendirikan menara mereka -slot The Burj-
     Selepas solat Isyak berjemaah, slot kesebelas untuk projek ini dimulakan tepat jam 8.45 malam. Slot kesebelas yang diberi nama ‘Inovasi’ merupakan slot yang mencabar minda kreatif peserta untuk membina sebuah prototaip kenderaan masa hadapan menggunakan barang-barang yang diberikan oleh fasilitator. Ternyata peserta-peserta dari SK (FELDA) Sungai Retang mempunyai daya kreativiti yang tinggi kerana mereka mampu mencipta pelbagai kenderaan yang menarik serta mempunyai penerangan yang meyakinkan kepada fasilitator.

Peserta ini mencipta 'jetpack' -slot Inovasi-

Peserta menjawab pertanyaan daripada fasilitator mengenai kenderaan yang mereka cipta -slot Inovasi-
     Selepas mengerah otak untuk mengeluarkan idea untuk slot ‘Inovasi’, peserta dihiburkan dengan slot ‘Happy Hour’. Beberapa refreshment  baru dibawakan oleh fasilitator untuk menceriakan peserta. Peserta teruja melakukan refereshment yang diajar oleh para fasilitator.

Peserta bersemangat melakukan refreshment bersama fasilitator.

Peserta dibawa ke jepun untuk melakukan refreshment para para sakura.

     Sesudah melakukan aktiviti refereshment, peserta seterusnya dibawa untuk bermuhasabah diri di slot kedua belas, ‘Muhasabah Diri’. Objektif slot ini adalah untuk membuatkan peserta menyedari kesilapan diri dan menginsafi perbuatan mereka untuk menjadi generasi yang lebih baik untuk keluarga, masyarakat, agama dan negara.

Peserta bersalaman dan berpelukan dengan fasilitator -slot Muhasabah Diri-
Fasilitator menenangkan peserta -slot Muhasabah Diri-

     Hari ketiga program bermula ceria dengan slot ‘Badan Cergas Minda Cerdas’ selepas solat Subuh berjemaah. Selepas senaman pagi, peserta dikehendaki menyusun atur dewan bersama-sama fasilitator untuk majlis penutup. Selepas bersarapan, slot terakhir peserta bersama fasilitator untuk projek ini dimulakan. Slot ‘Menggilap Mutiara’merupakan slot untuk peserta memberikan maklum balas mengenai projek ini. Peserta dikehendaki mengisi boring maklum balas bagi pihak In-Smartive menambah baik perjalanan projek akan datang.

     Selain peserta, ibu bapa dan penjaga turut merima manfaat daripada projek ini. Ibu bapa dan penjaga berpeluang mengikuti perkongsian ilmu yang bertajuk’ Kecemerlangan Pendidikan: Guru, Pelajar Ibu Bapa, Senada Seirama’ oleh Pengarah Pusat Inovasi dan Daya Saing Akademik (CAIC) UMP , YBhg. Prof. Dr. Mohd Ridzuan Nordin pada hari terkahir projek ini berlangsung. 

YBhg. Prof. Dr. Mohd Ridzuan Nordin, Pengarah Pusat Inovasi dan Daya Saing Akademik UMP.

Perkongsian ilmu oleh YBhg. Prof. Dr. Mohd Ridzuan Nordin.
     Tepat jam 11.30, majlis perasmian penutup dimulakan. Hadir merasmikan penutup projek serta menyampaikan sijil kepada peserta ialah  Yang DiPertua PIBG SKSR, Puan Zariah Haji Harun. Turut hadir ialah Guru Besar SKSR, Encik Mohd Zaini Mohd Yunan, Ketua Penyelidik Naib Canselor merangkap Penasihat Kelab In-Smartive, Wan Nazrul Helmy Wan Mohd Zain dan Presiden Kelab In-Smartive, Asraf Ahmad. Selesainya majlis penutup, sesi fotografi diaturkan sebagai kenang-kenangan.  Selepas makan tengah hari para fasilitator bergerak pulang ke UMP.

Majlis penyampaian sijil kepada peserta

-Projek Kilauan Mutiara Sek Keb (FELDA) Sungai Retang-



You Might Also Like

0 comments

Rakan Blog InSmartive

Total Pageviews