PROJEK KILAUAN MUTIARA SEK KEB. (FELDA) PADANG PIOL

11:33 AM


Pada tanggal 8 sehingga 10 Mei 2015 yang lepas, selesai sudah satu lagi inisiatif Kelab In-Smartive  Universiti Malaysia Pahang (UMP) bagi menjalankan satu program bersama pelajar sekolah rendah, iaitu Projek Kilauan Mutiara Sek. Keb. (FELDA) Padang Piol, Jerantut, Pahang. Seramai 91 orang peserta yang terdiri daripada pelajar-pelajar Tahun 6 dan 21 orang fasilitator daripada Kelab In-Smartive sendiri menyertai projek pada kali ini. Projek yang diketuai oleh saudara Surijakkun Wannasukwan  a/l Eh Ron selama 3 hari 2 malam ini diharapkan dapat memberi perubahan yang positif kepada para peserta dan sebagai penyuntik semangat kepada mereka untuk menghadapi peperiksaan besar iaitu Ujian Penilaian Sekolah Rendah (UPSR) tidak lama lagi.

Jumaat | 8 Mei 2015
          Para fasilitator bertolak dari kampus Gambang terus ke Sek. Keb. (FELDA) Padang Piol tepat jam 1500 dan sampai di sana pada jam 1730. Usai sampai di sana, kami disambut dengan mesra oleh warga sekolah dan para peserta sendiri. Selepas Maghrib, bermulalah aktiviti yang telah dirancang seperti yang tertakluk di dalam tentatif program. Selepas majlis penyerahan peserta diadakan, slot pertama dijalankan iatu slot Tak Kenal Maka Tak Cinta. Slot ini dibawah penglolaan saudari Naajatul Aimi bertujuan untuk memperkenalkan para fasilitator kepada para peserta dan juga untuk pembahagian peserta kepada 10 kumpulan kecil. Peserta juga akan dapat mengenali antara satu sama lain dengan lebih akrab serta dapat mengenali fasilitator kumpulan  dengan lebih dekat.

Projek diteruskan lagi dengan slot Radio Buruk yang diketuai oleh saudari Nur Anis Nabihah. Tujuan slot ini dijalankan adalah untuk menguji para peserta dalam cara menyampaikan maklumat dengan lebih efektif kepada ahli kumpulan dengan peka terhadap sesuatu perkara. Slot ini dijalankan selama 30 minit sahaja. Sesi terakhir pada malam tersebut ialah slot Inovasi yang diketuai oleh saudari Nor Hidayu. Melalui slot ini, diharapkan agar para peserta dapat berfikir  secara kreatif untuk menghasilkan sesuatu inovasi serta mempunyai sifat keberanian dalam menyakinkan pihak lain mengenai idea inovasi mereka.

Sabtu | 9 Mei 2015
          Aktiviti pada hari kedua dimulai seawal jam 0500, dimana peserta telah bergerak ke dewan untuk Qiamulail dan menunaikan solat subuh berjemaah dan mendengar tazkirah. Selepas itu, pada jam 0700, peserta berkumpul di tapak perhimpunan untuk menjalankan perhimpunan pagi serta senaman pagi. Slot ini dibimbing oleh saudara Muhammad Adilbertujuan untuk menarik perhatian para peserta dan menaikkan semangat mereka serta dapat mencergaskan badan dan mencerdaskan minda mereka untuk menjalankan aktiviti sepanjang hari.

          Setelah selesai bersarapan, slot seterusnya ialah slot Solat Dihatiku yang diketuai oleh saudara Mohd Nizam Azhar. Slot ini bertujuan untuk mendedahkan kepada para peserta tentang cara-cara untuk berwuduk dengan menggunakan sebotol air mineral dan menunaikan solat dengan betul serta memperbaiki kesalahan semasa solat.

        Program diteruskan lagi dengan slot Story Behind The Paper yang diacarakan oleh saudari Syafiqa Afira. Tujuan slot ini diadakan adalah untuk membantu para peserta mengarang ayat-ayat kreatif dengan menggunakan potongan surat khabar lama berdasarkan tajuk dan gambar yang diberi. Seterusnya ialah slot CHOPP! (Bahasa Melayu). Slot ini dijalankan untuk menguji kecekapan minda para peserta dengan menggunakan kad yang diberikan oleh fasilitator untuk mencipta ayat mengikut kreativiti sendiri.

                          Peserta bekerjasama dalam menyiapkan tugasan dalam kumpulan

                                                                          Chopp !

           Pada jam 1130, aktiviti diteruskan lagi dengan slot Cheers War. Melalui slot ini, peserta dapat mengutarakan idea yang kreatif melalui sorakan mereka. Setiap pasukan akan bertarung melalui medium sorakan berdasarkan nama kumpulan yang telah diberi. Kemudian, peserta diberi masa untuk makan tengah hari dan menunaikan solat zohor berjemaah.

        Pada sebelah petang, slot Bob The Builder  telah dijalankan. Melalui slot ini, para peserta dikehendaki membina menara dengan menggunakan cawan polisterin dan mata yang tertutup berdasarkan arahan yang diberikan oleh   ketua kumpulan. Slot ini dapat membantu para peserta untuk melatih diri menjadi lebih peka terhadap arahan ketua.




Ketua memberi arahan kepada ahli kumpulan

         Pada sebelah malam pula, aktiviti diteruskan dengan slot Tic Tac Toe dan Who’s Who sesudah peserta menunaikan solat Maghrib dan Isyak secara berjemaah. Kemudian, tibalah ke aktiviti kemuncak iaitu slot Cermin Diri sebagai penutup bagi semua aktiviti yang telah dijalankan pada hari kedua. Peserta akan merefleksi diri mereka tentang kehidupan daripada mereka lahir ke dunia  sehinggalah sekarang melalui teknik penceritaan dan imbas kembali oleh fasilitator.
  

Ahad | 10 Mei 2015
       Seperti  hari kedua, Qiamulail telah diadakan seawal jam 0500 di dewan. Seterusnya, peserta berkumpul untuk perhimpunan pagi dan senaman pagi. Slot pertama pada hari terakhir ialah Slot Inspire. Peserta duduk didalam kumpulan masing-masing dan mendengar motivasi yang disampaikan oleh saudara Asraf Ahmad. Sesi perkongsian antara fasilitator kumpulan dan peserta yang dikenali sebagai Hati Ke Hati turut dijalankan bagi memberi semangat di samping berkongsi ilmu dengan para peserta. Slot ini juga bertujuan untuk mendengar pandangan daripada peserta mengenai projek dan menerangkan objektif sebenar projek ini dijalankan.
       Setelah selesai, tepat jam 1100, majlis perasmian penutup dijalankan dengan kehadiran Puan Wan Habibah Yusof, Guru Penolong Kanan Kokurikulum Sek. Keb. (FELDA) Padang Piol. Majlis diserikan dengan persembahan daripada para peserta dan fasilitator. Projek ini diakhiri dengan sesi bergambar dan sesi menandatangani banner projek sebagai simbolik penutupan.



                                 Sesi bergambar PKM Sek. Keb. (FELDA) Padang Piol

You Might Also Like

0 comments

Rakan Blog InSmartive

Total Pageviews