PROJEK KILAUAN MUTIARA SK KERATONG 1 & 2
8:00 AM
Tanggal
8 mac 2013 seramai 35 orang fasilitator dari Universiti Malaysia Pahang
menjejakkan kaki di SK Keratong 1 &
2 bagi menjayakan Projek Kilauan Mutiara yang melibatkan seramai 100 orang murid
tahun enam di kedua-dua buah sekolah. Fokus utama program ini adalah bagi
menyuntik semangat dan memberi motivasi kepada murid darjah enam yang bakal
menduduki Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) tidak lama lagi di samping
menyedarkan para pelajar akan kepentingan ilmu pengetahuan dalam kehidupan
seharian. Sehubungan dengan itu, pelbagai modul dan aktiviti interaktif di
jalankan sepanjang program bagi memperkasa motivasi, jati diri dan daya saing
akademik mereka.
Bas
kami tiba di lokasi lebih kurang pukul 4.30 petang setelah beberapa jam
perjalanan. Setiba di sana kami disambut mesra oleh ibu bapa dan pelajar tahun
enam SK Keratong 1 & 2. Program selama 3 hari 2 malam ini sungguh bermakna bagi kami sebagai
fasilitator kerana sepanjang program ini berjalan kami menetap di rumah
keluarga angkat masing-masing yang telah diberi oleh pihak sekolah sewaktu
Majlis Penyerahan Anak Angkat yang berlangsung pada pukul 5.30 petang. Selesai
majlis penyerahan anak angkat peserta dibenarkan kudapan dan melakukan
persiapan diri sebelum solat berjemaah. Pada waktu ini jugalah kami mengambil
peluang untuk beramah mesra bersama keluarga angkat sebelum mereka pulang ke rumah.
Sesi Penyerahan Anak Angkat |
Pengenalan para fasilitator kepada adik-adik
merupakan aktiviti pertama yang dijalankan pada sebelah malamnya . Tujuan pengenalan
ini adalah untuk mengeratkan lagi silaturahim antara fasilitator dan peserta
program. Adik-adik juga dibahagikan kepada 10 kumpulan dan setiap kumpulan
haruslah memiliki nama dan cheer tersendiri.
Slot
berikutnya adalah ice breaking. Tujuan slot ini diadakan adalah bertujuan untuk
adik-adik berkenalan antara satu sama lain antara fasilitator di samping
merapatkan lagi hubungan pelajar bagi
kedua-dua buah sekolah. Seterusnya slot Uji
Minda di mana dalam slot ini kecekapan dan ketangkasan minda adik-adik
di uji dalam menerima dan melaksanakan sesuatu tindakan secara refleks. Modul
seterusnya yang di jalankan adalah Jendela Jauhari. Objektif utama slot ini
adalah bertujuan untuk melatih peserta dalam merancang sesuatu perkara dengan
menitik beratkan ‘pirority’ sesuatu perkara yang akan di laksanakan . Aktiviti
pada sebelah malam itu berakhir tepat jam 2300 dan semua pelajar dan
fasilitator pulang ke rumah masing-masing.
Slot Pengenalan Fasilitator |
Slot "Ice Breaking" |
Slot Jendela Jauhari |
Pada
pukul 7.30 pagi semua fasilitator dan peserta berkumpul untuk meneruskan
akiviti berikutnya iaitu senaman pagi.
Kemudiannya Slot Story Behind The Paper menyusul. Para peserta diberikan
sehelai kertas berbentuk gambar dan dikehendaki membina ayat berdasarkan gambar
tersebut. Slot ini dapat menguji kepintaran dan kemahiran adik-adik dalam
membina ayat bahasa melayu berdasarkan apa yang mereka lihat di dalam gambar. Slot
ini juga merupakan simulasi kepada soalan Ujian Penilaian Sekolah Rendah (UPSR)
iaitu karangan bergambar.
Slot "The Story Behind The Paper" |
Modul
berikutnya adalah Timeline. Timeline ialah garis masa dimana peserta perlu
melukis siapakah mereka dan apa yang mereka inginkan pada masa akan datang. Objektif
utama slot ini adalah untuk menetapkan matlamat yang jelas supaya peserta dapat
menjadi seorang insan yang berguna dan berjaya pada masa akan datang. Selepas
kudapan kami meneruskan lagi aktiviti
dengan slot Happy Hour. Slot ini bertujuan untuk menaikkan semangat
adik-adik dan mengembalikan ‘mood’
mereka dengan melakukan beberapa refreshment dan permainan yang santai. Slot
yang menyusul berikutnya adalah Chopp dimana setiap kumpulan diberikan kad
huruf dan mereka perlu mencari perkataan yang wujud dari setiap kad yang
dibuka. Slot ini mampu menguji kecekapan dan ketangkasan peserta dalam membina
perkataan mengikut kad yang tersedia.
Slot "Timeline" |
Slot "Chopp!!" |
Sesi
D.I.C.E bermula selepas solat zohor dan makan tengahari. Slot ini memerlukan
daya pemikiran yang tinggi dan peserta boleh mengaplikasi sesi ketiga mereka
iaitu "Jendela Jauhari" ke dalam slot "D.I.C.E ini. Setiap
kumpulan ditugaskan untuk membina pulau impian mereka dengan berbekalkan wang
berjumlah 1 Billion. Di dalam slot ini, kemahiran pengurusan peserta di uji di
mana mereka hanya di peruntukkan sejumlah wang untuk membina pulau impian
mereka sendiri. Aktiviti disambung pula dengan slot Chopp versi Bahasa
Inggeris. Peserta perlu menyusun huruf yang tertera pada kad mengikut perkatan
yang disebut oleh PIC slot. Berbeza dengan slot Chopp versi bahasa melayu, di
mana kemahiran bahasa peserta di uji dalam mengeja setiap perkataan dengan
betul.
Slot "D.I.C.E" |
Selepas
selesai makan petang dan solat asar secara berjemaah, slot The Burj menyusul
berikutnya. Peserta dibawa ke padang sekolah dan dibahagikan kepada dua kumpulan
mengikut jantina lelaki dan perempuan. Peserta di berikan arahan di mana mereka
perlu mendirikan sebuah menara yang seimbang setinggi yang mungkin dengan hanya
menggunakan batang paip dan tali raffia yang disediakan. Kreativiti peserta
jelas kelihatan dalam slot ini semasa mereka cuba untuk mendirikan menara
setinggi yang boleh. Selepas tamat slot The Burj, para peserta dan fasilitator
pulang ke rumah masing-masing untuk melakukan persiapan diri.
Slot "The Burj" |
Pada
jam 8.30 malam bermula sesi Invent di mana setiap kumpulan diberikan sekotak Engineering Science Kit dan mereka
perlu membina satu alat menggunakan set tersebut serta menyiapkannya berdasarkan pada gambar rajah
atau manual yang di sediakan. Slot ini dapat memberi pendedahan awal kepada
peserta mengenai teknologi sains yang mesra alam. Pada malam terakhir program,
aktiviti di teruskan lagi dengan slot muhasabah diri. Slot ini mampu mengubah
emosi mereka kerana segala kesalahan yang di lakukan oleh peserta sejak hari
pertama di ungkit semula. Objektif slot ini adalah untuk menyedarkan pelajar
mengenai sikap mereka dan juga mengenang kembali akan jasa ibu dan ayah serta
tujuan sebenar mereka di hantar ke sekolah. Ternyata slot ini mampu menaikkan
lagi semangat pelajar untuk terus berusaha dalam mencapai kejayaan seterusnya
menjadi anak yang soleh kepada kedua ibu bapa.
Slot "Invent" |
Hari
ketiga berada di SK Keratong 1 & 2 merupakan hari terakhir kami fasilitator
bersama para pelajar dan keluarga angkat. Pertemuan selama 3 hari 2 malam sudah
sampai ke penghujung membuatkan perasaan sayu menyelubungi diri. Pada jam 7.30
pagi seperti sebelum ini kami berkumpul bersama adik-adik dan melakukan Refresh
dan Fifth Gear. Ternyata pelajar sangat terhibur dengan aktiviti tersebut
ditambah lagi dengan para fasilitator yang “sporting”.
Program pada hari itu diteruskan lagi dengan ceramah motivasi bersama ibu bapa
yang disampaikan oleh IR. Adnan Zulkiple, Timbalan Pengarah Pusat Inovasi &
Daya Saing Akademik Universiti Malaysia Pahang. Projek Kilauan Mutiara SK
Keratong 1 & 2 berakhir dengan
Majlis Perasmian Penutup oleh Tuan Haji Samidi Bin Sulaiman, Guru Besar SK
Keratong 2 merangkap Ketua Kelompok Guru
Besar Bandar Tun Razak. Turut hadir sama ialah Penasihat Kelab Insmartive,En
Wan Nazrul Helmy Bin Wan Mohd Zain , Presiden Kelab Insmartive, Mohd Jamil Bin
Mohd Ja’afar, warga PIBG, guru-guru ,ibu bapa angkat fasilitator dan ibu bapa
pelajar tahun enam SK Keratong 1 &
2. Sebelum bersurai kami mengadakan sesi fotografi bersama ibu bapa dan para pelajar. Kami berangkat pulang ke UMP pada pukul 4.30
petang.
0 comments