KEM INTERAKSI PEMIMPIN MUDA SMK NENASI

8:00 AM

Kem Interaksi Pemimpin Muda (IN-TEAM) di Sekolah Menengah Kebangsaan Nenasi akhirnya melabuh tirainya selepas berlangsungnya Majlis Pra-Penutup di Dewan Terbuka SMK Nenasi. Kelab In-Smartive buat pertama kalinya bekerjasama bersama Warga Pentadbir di SMK Nenasi, dan buat pengetahuan anda semua, Pengetua di SMK Nenasi merupakan bekas guru kepada En.Wan Nazrul Helmy yang merupakan Penasihat Kelab In-Smartive. Sekembalinya beliau ke sana, tujuan utamanya adalah untuk menabur bakti kepada para pemimpin muda di sekolah tersebut. Seramai 39 ahli Kelab In-Smartive yang terpilih tiba di SMK Nenasi pada 22 Febuari 2013 dan akan menetap sehingglah 24 Febuari.

Seramai 134 pelajar SMK Nenasi yang terdiri daripada Pengawas Sekolah, Pengawas Pustaka, Ketua Kelas, Penolong Ketua Kelas dan Ketua Asrama yang merupakan pelajar Tingkatan 1 hingga Tingkatan 5 mengikuti program yang dianjurkan oleh In-Smartive. Program yang berlangsung selama tiga hari ini menggunakan prinsip " All for One, One for All " ini berjaya mencapai matlamat. Disebalik prinsip yang diterapkan kepada para peserta, mereka hendaklah memahami maksud dan mengamalkan sepanjang IN-TEAM ini agar matlamat tercapai. Matlamat kem ini adalah untuk menyuntik semangat kumpulan serta meningkatkan keyakinan diri dalam peserta.

Kedatangan kami disambut mesra oleh Pentadbir Sekolah dan guru-guru SMK Nenasi. Maka bermulalah Majlis Penyerahan Peserta kepada pihak In-Smartive. Majlis dimulakan dengan ucapan alu-aluan Pengetua dan seterusnya majlis disambung lagi dengan ucapan Penasihat Kelab In-Smartive, maka tamatlah Majlis Penyerahan Peserta dan secara rasminya para pemimpin SMK Nenasi berada dibawah penjagaan Kelab In-Smartive.

Majlis Penyerahan Peserta
Arahan pertama oleh Tuan Farhan Sulaiman sudah mula membuatkan para pemimpin sekolah tersebut berasa gentar dan segala arahan oleh para fasilitator dituruti dengan pantas dan efisyen. Kemudian mereka diberi 2 barang amanah iaitu tag nama dan sebiji beras pulut. Namun amanah yang diberikan kepada mereka dibuang begitu sahaja kerana sudah ramai yang menghilangkannya. Selepas beberapa dendaan dikenakan kepada para pemimpin ini, mereka dilepaskan buat khidmat diri yang dimulai dengan makan malam iaitu Nasi Garam dan Air Suam dan diakhiri dengan solat Isya' berjemaah.




Sesi pertama yang di mulakan ialah "Tak Kenal Maka Tak Cinta". Aktiviti ini bertujuan untuk memperkenalkan para fasilitator kepada para peserta SMK Nenasi. Aktiviti ini dikendalikan oleh Mohd Naif Hilmi, Wan Muhammad Irwan dan Nor Nadiah dalam suasana yang teramat ceria sehinggalah berjaya menarik perhatian  dan mengubah suasana yang muram kepada yang lebih baik. Namun, keadaan yang ceria itu tidak berlarutan. Keadaan menjadi tegang apabila majlis diambil alih secara tiba-tiba kerana atas hasil tindakan para peserta itu sendiri. Mereka dibawa ke satu kawasan lapang yang merupakan satu gelanggang badminton dan disini bermulah provokasi oleh fasilitator kepada para pemimpin SMK Nenasi. Pelbagai ujian ditempuhi oleh penghulu dan penghuluwati yang dipilih oleh mereka sendiri dalam slot " Mulanya di Sini ", dan diharapkan agar mereka mengambil iktibar atas apa yang berlaku.


Hari mereka didahului dengan solat subuh berjemaah dan diikuti dengan senaman pagi di padang sekolah. Selepas selesai aktiviti panaskan badan, mereka diberikan pelepasan buat sarapan pagi. Aktiviti disambung lagi dengan slot " Light Camera Action " dimana mereka hendaklah menghasilkan bendera kumpulan yang melambangkan jati diri mereka dan sorakan kumpulan yang boleh menaikkan semangat kumpulan mereka.

Senaman Pagi
Slot "Light, Camera, Action"
Setelah selesai mengecat dan menerangkan maksud bendera kumpulan mereka, di sambung pula dengan slot "Bursa Saham " dimana mereka hendaklah bekerjasama di dalam kumpulan dalam memiliah satu pilihan yang mungkin dapat menguntungkan atau merugikan mereka. Aktiviti mereka seterusnya adalah " D.I.C.E. ".  Peserta didedahkan dengan kemahiran membuat keputusan menggunakan teknik D.I.C.E. iaitu Determined, Identify, Choose dan Evaluate.


Slot D.I.C.E
Slot " S.W.O.T Analysis " yang dibawa Tuan Eliyass selepas kudapan dapat mendedahkan kepentingan pengurusan bersandarkan keutamaan dengan mengenalpasti kekuatan, kelemahan, peluang dan ancaman dalam organisasi untuk menjana kepimpinan yang efisien dan efektif. Selepas selesai aktiviti di dalam dewan, maka tibalah masanya buat para peserta melakukan aktiviti luar bangunan. Para peserta dibawa ke padang sekolah dan dibekalkan patang paip dan tali rafia, mereka dikehendaki membina satu menara yang digelar " The Burj ".  Mereka dikehendaki bersaing untuk mendirikan sebuat struktur menara yang seimbang dangan berbekalkan teori yang dipelajari dalam subjek Fizik.


Slot "The Burj"
Setelah selesai aktiviti yang penuh mencabar minda dan emosi, para pemimpin SMK Nenasi dilepaskan untuk khidmat diri, lalu disambung pula dengan makan malam yang berlauk ikan sanggang dan diakhiri dengan solat isya' berjemaah. Sesi seterusnya adalah "Happy Hour" dimana pada masa inilah para peserta diceriakan lagi oleh fasilitator dengan pebagai lagu dan tarian yang dapat menaikkan lagi semangat para peserta. Namun nasib mereka juga tidak baik buat malam keduanya, sekali lagi majlis diambil alih oleh fasilitator secara tiba-tiba.

Mereka dikehendai ke padang dengan secara tiba-tiba, namun pergerakan mereka sebenarnya telah dirancang oleh pihak In-Smartive. Atas arahan para fasilitator, mereka dikehendaki membina semula menara "The Burj" di waktu malam, namun pada kali ini, mereka tidak lagi dikacau oleh fasilitator. Mereka diberi 30 minit untuk membina menara tersebut. Malam mereka tidak sampai ke penghujungnya lagi, ada satu lagi aktiviti yang mereka perlu lalui dengan berbekalkan satu kain penutup mata. Mereka diuji lagi dengan aktiviti yang dapat mencabar minda mereka. Perjalanan mereka selesai dan berhenti di Dewan Makan. Sekali lagi, aktiviti provokasi dilakukan oleh fasilitator sehingga dapat melembutkan hati para peserta sehinggalah matlamat aktiviti tercapai. Slot buat malam ini digelar "Muhasabah Diri ".

Hari terakhir mereka dimulakan seperti pada hari keduanya. Selepas santapan pagi, slot "Resolusi" dimulakan dengan menyediakan pelan tindakan kepimpinan yang realistik berdasarkan keadaan semasa di SMK Nenasi, dengan menggunakan teknik-teknik yang dipelajari iaitu " D.I.C.E " dan " S.W.O.T Analysis".  Akhir sekali, tibalah ke aktiviti terakhir mereka iaitu " Hati ke Hati " dimana peserta dikehendaki memberi maklumbalas dan penilaian mereka terhadap perlaksanaan kursus secara keseluruhan. Selepas berlangsungnya Majlis Pra Penutup, maka tamatlah Kem IN-TEAM oleh Pihak In-Smartive. Sesi fotografi yang diambil dari tingkat 3 bangunan SMK Nenasi itu sangat membuatkan kami berasa terharu dan percaya bahawa pemimpin SMK Nenasi mampu membangunkan semula sekolah mereka.




You Might Also Like

0 comments

Rakan Blog InSmartive

Total Pageviews