PROJEK KILAUAN MUTIARA SEMPENA CABARAN BERKAYAK KPT-UMP 2012

8:00 AM


Pada 25 hingga 29 JUN 2012, bermula Projek Kilauan Mutiara Sempena Cabaran Berkayak KPT-UMP 2012. Program ini julung kali diadakan dengan kerjasama Pusat Sukan Universiti Malaysia Pahang. Projek Kilauan Mutiara(PKM)  ini dijalankan bersempena program Cabaran Berkayak Sungai Pahang yang melibatkan semua IPTA di Malaysia. Projek ini disertai oleh 20 orang fasilitator dari kelab In-smartive. Antara sekolah rintis yang terlibat ialah Sekolah kebangsaan Kuala Triang(26 jun 2012), Sekolah Kebangsaan  Pesagi(27 jun 2012), dan Sekolah Kebangsaan Padang Rumbia(29 jun 2012). Projek ini diadakan di setiap sekolah selama 8 jam dari jam 0800 hingga jam 1600. Slot pengisian di setiap sekolah adalah sama iaitu timeline, bulatan hati dan “the story behind the paper”. Ternyata modul-modul yang di laksanakan sangat menarik minat pelajar.

Kami tiba di destinasi pada jam 1800. Para fasilitator diberikan taklimat mengenai penginapan di sana oleh salah seorang cikgu di setiap sekolah. Selesai makan malam dan solat berjemaah, kami menyediakan tempat untuk melakukan aktiviti pada keesokan harinya.

Aktiviti kami bermula pada jam 0800 dengan penyerahan pelajar kepada fasilitator Kelab Insmartive Universiti Malaysia Pahang. Slot pertama iaitu Tak Kenal Maka Tak Cinta dilaksanakan dimana fasilitator memperkenalkan diri masing-masing dengan cara dan gaya yang tersendiri. Slot pertama diisi dengan ‘ice breaking’ iaitu sesi suai kenal bersama fasilitator. Jelas kelihatan keriangan diwajah peserta apabila melihat gelagat fasilitator yang mencuit hati dalam sesi memperkenalkan diri.

Slot "Ice Breaking"
Selesai slot Tak Kenal Maka Tak Cinta, aktiviti disambung dengan modul “timeline”. Modul ini berasaskan aspek pendidikan dan kerjaya. Ianya memerlukan imaginasi peserta untuk membentuk masa depan mereka sendiri  dari segi kerjaya dan arah hidup mereka dalam jangka masa 10 tahun, 20 tahun dan 30 tahun yang akan datang.



Slot "Timeline"
Selesai sahaja modul "timeline", pelajar diceriakan lagi dengan aktiviti "refreshment" di mana fasilitator membuat gerak tari mengikut rentak muzik. Pelajar sangat gembira dan terhibur melihat gelagat fasilitator yang melucukana dalam melaksanakan aktiviti tersebut.

Slot "refreshment"
Slot yang seterusnya ialah bulatan hati dijalankan sejurus tamat sahaja “refreshment”. Modul ini merangkumi aspek kekeluargaan yang mana dari modul ini, fasilitator dapat mengenal pasti masalah yang mungkin dihadapi oleh pelajar tersebut. Perlaksanaan modul ini dimana, peserta dikehendaki melukis tiga  gambar individu yang paling mereka sayangi. Setelah itu, mereka dikehendaki untuk menyatakan sebab kenapa gambar individu tersebut dilukis.


Slot Bulatan Hati
Selesai sudah aktiviti bulatan hati, aktiviti ketiga yang dijalankan ialah "The Story Behind The Paper" pada jam 1145. Modul ini dapat melatih sikap sabar, kempimpinan dan kerjasama dalam kumpulan malah dapat juga memupuk minat suka membaca dalam diri pelajar. Peserta diberikan beberapa helaian kertas surat khabar, gunting dan gam. Cara perlaksanaan modul ini, di mana setiap kumpulan di berikan satu tajuk dan di kehendaki membuat ayat berdasarkan tajuk tersebut hanya menggunakan huruf yang terdapat di dalam surat khabar. Keratan huruf yang di peroleh hendaklah di lekatkan di atas kertas berdasarkan ayat yang telah di bina. Setiap kumpulan di beri masa selama satu jam untuk menyiapkan tugasan tersebut.





Slot "The Story Behind The Paper"
Majlis penutup berlangsung pada jam 1500. Setiap majlis penutup ini dirasmikan oleh guru besar di sekolah masing-masing. Diakhir majils penutup suasana agak suram dimana jelas terpancar kesedihan diwajah peserta apabila melihat fasilitator berangkat pulang ke Universiti Malaysia Pahang. Majlis penutup tamat tepat jam 1600.

Majlis penutup

You Might Also Like

0 comments

Rakan Blog InSmartive

Total Pageviews