KEM INTERAKSI PEMIMPIN MUDA (IN-TEAM) SMK AHMAD

4:28 PM

Tanggal 23 April 2016 hingga 25 April 2016 buat julung kalinya Kelab In-Smartive diberi kepercayaan untuk mengadakan Kem Interaksi Pemimpin Muda (In-Team) dengan kerjasama Universiti Malaysia Pahang dan Sekolah Menengah Kebangsaan Ahmad. Kem ini berlangsung selama 2 hari 1 malam dan disertai oleh 85 orang pelajar yang terdiri daripada Pengawas Sekolah, Pengawas Pusat Sumber, Ketua Tingkatan serta jawatan tertinggi kelab dan unit beruniform. Projek pada kali ini telah melibatkan seramai 27 orang fasilitator yang merupakan ahli kelab In-Smartive Universiti Malaysia Pahang (UMP).

Objektif kem ini adalah untuk melahirkan pemimpin yang berkeyakinan dan mampu mengelolai sesebuah organisasi dengan sistematik serta tegas dalam membuat sebarang keputusan. Kem ini menerapkan konsep kepimpinan dan kerohanian dalam keperibadian setiap peserta. Di samping melahirkan seorang pemimpin yang berketerampilan, soal agama juga turut dititikberatkan.


23 April 2016 | Sabtu

Tepat pada jam 09:00 pagi, ketibaan para peserta di Universiti Malaysia Pahang, Pekan. Urusan pendaftaran pelajar telah dijalankan di Pusat Bahasa Moden dan Sains Kemanusiaan (PBMSK), UMP. Seramai 51 peserta perempuan dan 34 peserta yang hadir pada hari itu. Majlis penyerahan peserta disempurnakan oleh Cikgu Abdul Murad bin Mohd Nor serta diiringi oleh guru bertugas. Seusai sahaja majlis penyerahan , slot 1 dilaksanakan iaitu Taklimat Kursus kepada para peserta di mana slot ini dikendalikan oleh Pengurus Projek iaitu Saudara Ahmad Aftar Mukhriz bin Amir Khan. Dalam slot pertama ini, peserta diberi pendedahan kepada prinsip “One For All, All For One” dan penyerahan barang amanah. Mereka juga diberi tag pengenalan diri masing-masing yang terdiri daripada nama bunga atau tumbuhan contohnya Kemboja,Cermai dan lain-lain.

Peserta bersama tag pengenalan diri masing-masing di luar dewan
Majlis penyerahan peserta berlangsung
Slot kedua ialah slot Tak Kenal Maka Tak Cinta. Dalam slot ini, pelajar dibahagikan kepada 9 kumpulan bersama fasilitator masing-masing. Objektif bagi slot ini agar peserta akan dapat mengenali para fasilitator dan ahli kumpulan masing-masing dengan lebih akrab. Untuk memeriahkan suasana,peserta bersama para fasilitator bemain pemainan “Bang Bang” dan Buaya Biawak bersama-sama. Bagi slot seterusnya iaitu slot Mulanya Di Sini, peserta di beri tugasan untuk membentuk sebuah kabinet berdasarkan konsep demokrasi dan portfolio bagi jawatan masing-masing. Antara jawatan yang dipertandingkan ialah Perdana Menteri, Timbalan Perdana Menteri dan Menteri Pertahanan. Setelah selesai slot tersebut, para peserta dijamukan dengan makan tengahari dan solat zohor berjemaah.

Manifesto dari pihak peserta dijalankan
Selepas selesai menunaikan solat zohor, para peserta diminta berkumpul untuk melakukan aktiviti berkumpulan. Slot ini diberi nama “Parliament War”. Bagi slot ini peserta diberi tajuk untuk membahaskan tentang Penangguhan Badan Beruniform Sebagai Aktiviti KoKurikulum di Sekolah. Mereka akan mengutarakan pendapat masing-masing dalam nada perbahasan dan sejurus itu peserta dapat mempraktikkan semangat kerja berkumpulan dalam mempertahankan organisasi mereka.

Bagi slot seterusnya iaitu “Last Man Standing”, peserta sekali lagi dikehendaki untuk berbahas serta mengeluarkan hujah-hujah yang bernas berdasarkan tajuk yang diberi. Objektif slot ini diadakan agar peserta dapat belajar mengawal diri dan emosi ketika berkomunikasi dalam pelbagai situasi. Kemudian, semua peserta berkumpul di padang untuk menjalankan tugasan seterusnya iaitu membina sebuah menara menggunakan sebanyak mungkin batang paip yang telah disediakan mengikut kreativiti sendiri. Nama bagi slot ini ialah “The Burj”. Selesai sahaja slot tersebut,peserta tidak melepaskan peluang untuk solat asar berjemaah walaupun kelihatan agak letih.

Tepat pada jam 5:30 petang, kesemua pelajar dan fasilitator berkumpul untuk pergerakan dari UMP Pekan ke SMK Ahmad. Setelah sampai,mereka dikehendaki untuk menyiapkan diri bagi solat maghrib berjemaah dan makan malam. Sementara menunggu isyak, fasilitator akan mengetuai bacaan Al-Quran surah terpilih iaitu Surah Ali-Imran dan akan bercerita tentang kisah-kisah teladan yang berkait rapat dengan surah tersebut. Untuk menceriakan lagi suasana di dataran SMK Ahmad pada malam itu, peserta akan bermain “Hustle Puzzle” dimana peserta diberi potongan ayat Bahasa Inggeris untuk disampaikan kepasa rakan dalam kumpulan kecil. Slot ini bertujuan supaya peserta mengaplikasikan pengetahuan Bahasa Inggeris mereka untuk menyampaikan dan mendengar maklumat dengan lebih teliti.
Peserta bersiap sedia untuk slot sayang si buta
Slot ke-7 pada hari sabtu diberi nama slot Sayang Si Buta. Peserta akan diagihkan dengan “blindfold” untuk menutup mata mereka dan mereka dikehendaki meniti laluan yang disediakan dengan mata yang tertutup. Kemudian, para fasilitator akan mengasingkan mereka di padang dan mereka diberi masa kurang dari 3 minit untuk mencari pasangan masing-masing. Secara tidak langsung, semangat keberanian yang jitu dan tidak mementingkan diri sendiri dalam sesuatu situasi dapat dipupuk. Selesai sahaja slot tersebut, peserta dihimpunkan ke dalam dewan dan mereka menjalani slot yang terakhir pada hari tersebut iaitu slot Cermin Diri. Ketika slot ini, peserta akan dapat merenung kembali kesalahan yang dilakukan sepanjang program dan dalam kehidupan mereka.


24 April 2016 | Ahad

Pada jam 5:00 pagi, semua fasilitator dan peserta program bangun dan bersiap sedia untuk melakukan qiamullail, solat subuh dan celik minda. Celik minda pada pagi itu telah menyentuh tentang Surah Al-Hujurat dan memberi penekanan pada ayat 12. Dalam surah tersebut mengajar kita agar tidak mengamalkan sikap suka mencari salah orang lain dana mat berseuain dengan konteks masyarakat sekarang. Selepas itu, peserta bersama para fasilitator melakukan senaman pagi agar dapat meneruskan aktiviti seterusnya dengan bertenaga.
Peserta kelihatan sungguh bersemangat melakukan senaman ringan ynag diketuai oleh fasilitator
Seusai sudah senaman pagi, semua yang terlibat dijamu dengan mihun goreng oleh pihak dewan makan asrama SMK Ahmad. Kemudian, slot “Work It Out” berlangsung di mana pelajar di berikan tugasan dalam tema “What Makes You Good”. Peserta dapat mengetahui kepentingan perancangan menggunakan persoalan seperti ‘Apakah?’, ’Bilakah?’, ‘Bagaimanakah?, dan ‘Siapakah?’. Slot ini juga mengajar peserta berfikir menggunakan strategi untuk berkongsi idea bersama-sama ahli kumpulan.

Slot “D.I.C.E.” diteruskan setelah berakhirnya slot “Work It Out”. Dalam slot ini, fasilitator bagi setiap kumpulan akan bercerita mengenai sebuah pulau yang sekarang ditimpa banyak masalah, iaitu Pulau Nauru. Peserta dapat belajar teknik membuat keputusan menggunakan konsep ‘determine’, ‘identify’, ‘choose’, dan ‘evaluate’. Objektif bagi slot ini untuk peserta mampu membuat keputusan yang tepat berkenaan dengan masa hadapan mereka.

Peserta masih berada di dalam kumpulan masing-masing untuk slot Bulatan Kepimpinan, dalam slot ini,peserta akan merangka satu pelan lonjakan kepimpinan mereka yang terbahagi kepada lapan faktor atau kelebihan diri dalam diri setiap orang. Setiap dari nilai itu akan ada penggredan dari skala 1 hingga 5 dan akan terbentuk ‘spider web’. Melalui medium ini, peserta dapat melihat sejauh mana kualiti kepimpinan semasa dan solusi yang terbaik untuk mengatasi masalah kepimpinan dalam diri.

Slot terakhir yang dijalankan di Ahmad ialah slot Dari Hati Ke Hati. Slot ini diadakan untuk menilai dapatan dan maklum balas peserta, dimana peserta diminta mengisi borang maklum balas dan penilaian terhadap kursus ini secara keseluruhannya. Disamping itu, slot ini bertujuan untuk meneutralkan keadaan serta menekankan setiap objektif slot yang diberi kepada peserta supaya peserta dapat mengaplikasikannya pada masa akan datang.

Tidak sempurna sesebuah program jika tiada majlis penutup. Tepat pukul 12:30 tengahari, majlis perasmian penutup bagi IN-TEAM SMK Ahmad dimulai dengan persembahan yang sungguh bertenaga dari wakil peserta yang menyanyikan lagu negara yang telah mereka cipta sendiri, ucapan dari wakil peserta dan disusuli dengan ucapan pengetua SMK Ahmad. Majlis diteruskan dengan ucapan Ketua Penyelidik kepada Naib Canselor merangkap Penasihat kelab In-Smartive, Encik Wan Nazrul Helmy Bin Wan Mohd Zain. Selepas itu, penyampaian sijil penyertaan kepada para peserta dari pihak Kelab In-Smartive UMP. Pihak sekolah turut memberi cenderahati kepada wakil fasilitator Kelab In-Smartive.

Sebagai tanda kenang-kenangan,sesi bergambar dan upacara menandatangani “banner” program di antara pihak SMK Ahmad dan Kelab In-Smartive Universiti Malaysia Pahang turut diadakan sebagai simbolik majlis penutupan kem ini





You Might Also Like

0 comments

Rakan Blog InSmartive

Total Pageviews