KEM INTERAKSI PEMIMPIN MUDA (IN-TEAM) SEKOLAH MENENGAH KEBANGSAAN CHIKU 2

3:01 PM

     Pada 29 hingga 31 Januari 2015, Kelab In-Smartive Universiti Malaysia Pahang telah menjalankan sebuah inisiatif yang diberi nama Kem Interaksi Pemimpin Muda (IN-TEAM) SMK Chiku 2 dan merupakan program yang pertama bagi Kelab In-Smartive pada tahun 2015. Kem yang berlangsung selama tiga hari dan dua malam dijalankan di Sekolah Menengah Kebangsaaan (SMK) Chiku 2. Penglibatan peserta adalah daripada kalangan barisan kepimpinan sekolah tersebut. Seramai 103 orang peserta terlibat terdiri daripada pengawas sekolah dan pengawas pusat sumber. Kem ini dikendalikan sepenuhnya oleh fasilitator Kelab In-Smartive UMP dengan kerjasama daripada pihak sekolah.

     Objektif kem ini diadakan adalah untuk melahirkan pemimpin yang dapat menerajui tampuk kepimpinan di sekolah sekaligus memantapkan lagi sifat seorang pemimpin dalam diri para peserta. Sebagai barisan kepimpinan yang membantu pihak sekolah, mereka haruslah sentiasa bersiap siaga untuk menerima sebarang bentuk ujian sama ada dari segi mental mahupun fizikal. Di samping itu, aspek rohani dan juga intelektual juga perlu seiring agar hasrat Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) iaitu untuk melahirkan pelajar-pelajar yang cemerlang bukan sahaja dari aspek pelajaran sahaja malah dari segi JERI iaitu Jasmani, Emosi, Rohani dan Intelektual juga diutamakan.

29 Januari 2015 |Khamis

     Tepat jam 3 petang, bas yang membawa fasilitator telah selamat tiba di SMK Chiku 2. Para fasilitator telah membuat persediaan untuk penginapan asrama dan acara penyerahan peserta. Majlis penyerahan telah disempurnakan oleh guru yang bertugas. Setelah itu, para peserta dibenarkan untuk menunaikan solat Asar dan slot pertama diteruskan iaitu taklimat kursus yang telah disampaikan oleh saudara Shahrul Azri Bin Ibrahim merangkap pengurus projek Kem Interaksi Pemimpin Muda (IN-TEAM) pada kali ini. Peserta didedahkan dengan konsep ‘One For All, All For One’. Pemberian tag pengenalan diri serta penyerahan barang amanah kepada para peserta turut dijalankan. Barang-barang berharga seperti telefon bimbit serta beg duit juga diserahkan kepada fasilitator atas faktor keselamatan

Majlis penyerehan dikelolakan oleh guru yang bertugas.
     Usai sahaja acara penyerahan peserta, para peserta digesa untuk ke tapak perhimpunan bagi mengetahui jumlah kesemua bilangan peserta yang hadir. Pelantikan penghulu dan penghuluwati sementara juga diadakan bagi memudahkan penyampaian maklumat secara terus kepada peserta.

     Selesai taklimat kursus, para peserta dilepaskan untuk khidmat diri dan makan malam. Setelah itu, para peserta bersiap sedia untuk solat maghrib berjemaah di surau. Slot Celik Minda dijalankan di antara solat magrib dan solat isya’. Slot yang bersifat kerohanian ini bertujuan memupuk semangat membudayakan Al-Quran dalam diri setiap peserta. Pada jam 9 malam, pembahagian kumpulan diadakan di dalam slot ‘Tak Kenal Maka Tak Cinta’. Slot ini memaparkan nama nama dan gambar para fasilitator kepada para peserta untuk membolehkan mereka untuk mengenali fasilitator-fasilitator yang ada. Di dalam slot ini, para peserta melakukan aktiviti di dalam kumpulan yang telah ditetapkan bersama-sama dengan fasilitator.

     Seterusnya adalah slot ‘Mulanya Di Sini’ yang terbahagi kepada lima aktiviti iaitu perlantikan penghulu dan penghuluwati, penubuhan organisasi kem, penghasilan ‘bandage’ kumpulan dan bendera pasukan serta pertabalan penghulu dan penghuluwati. Pencalonan bagi penghulu dan penghuluwati serta pengundian diadakan bagi menentukan siapa yang memenangi jawatan penghulu dan penghuluwati. Terlebih dahulu, setiap daripada calon yang menawarkan diri untuk memegang jawatan dalam organisasi perlu membuat manifesto bagi pencalonan mereka. Majlis pertabalan penghulu dan penghuluwati dilangsungkan dan ditabalkan sendiri oleh pengurus projek, saudara Shahrul Azri Bin Ibrahim. Majlis pertabalan dijalankan dengan iringan alunan muzik nobat yang mengasyikkan.


Majlis pertabalan Penghulu dan Penghuluwati.

     Slot seterusnya adalah ‘Warkah Buat Sang Pemimpin’. Tujuan utama slot ini dijalankan adalah untuk memberi kesedaran kepada para peserta bahawa sifat memendam rasa itu sangat menyakitkan dan harus diluahkan dengan cara yang betul dan terbaik. Di dalam slot ini, peserta dikehendaki untuk menulis supucuk surat buat rakan tanpa perlu mendedahkan identiti si penghantar surat. Aktiviti ini membolehkan setiap peserta meluahkan rasa di samping mereka dapat membuat perubahan diri  masing-masing. Slot ini tamat bagi memberi laluan untuk kudapan.

     Slot Pra-muhasabah dijalankan pada malam tersebut selepas kudapan. Slot ini bertujuan untuk membuka mata serta memberi kesedaran buat para peserta untuk menilai semula apa yang terjadi pada  hari pertama kem ini dijalankan di samping untuk memberi peluang kepada mereka untuk membaiki diri agar menjadi lebih baik bukan sahaja untuk keesokan harinya malah sampai bila-bila bagi menjadi pemimpin yang hebat. Mereka diberi penekanan berulang kali mengenai keutamaan berfikir sebelum bertindak dan akal mendahului emosi dalam setiap perkara. Emosi mereka benar-benar teruji apabila mereka dikehendaki membuat keputusan dalam situasi genting.

30 Januari 2015 | Jumaat

     Para peserta dikejutkan pada awal pagi iaitu seawal jam 5 pagi bagi sesi Qiamullail. Meskipun tidur lewat berikutan slot Pra-muhasabah, para peserta masih gagah untuk bangkit awal pagi bagi pengisian rohani. Usai sahaja solat Subuh dan perkongsian ilmu, para peserta berkumpul di tapak perhimpunan untuk perhimpunan pagi dan senaman pagi atau ‘Morning Punch-In’. Para peserta kelihatan sangat gembira menjalani aktiviti senaman pagi yang diiringi dengan alunan muzik yang menceriakan. Aktiviti ini membantu para peserta untuk lebih bersemangat dan meningkatkan tahap kecergasan serta daya ketahanan diri para peserta untuk menjalani aktiviti sepanjang hari.

     Tepat jam 7.30 pagi, para peserta dilepaskan bagi khidmat diri dan sarapan pagi. Selepas sarapan, semua peserta dikumpulkan mengikut kumpulan masing-masing bagi meneruskan slot seterusnya iaitu slot ‘D.I.C.E’. Fasilitator membawa kumpulan masing-masing di sekitar kawansan sekolah bagi memudahkan mereka berbincang antara satu sama lain. Peserta-peserta didedahkan dengan kemahiran membuat keputusan dengan baik menggunakan teknik D.I.C.E  iaitu ‘determine’, ‘identify’, ‘choose’, dan ‘evaluate’. Slot ini bertujuan untuk meningkatkan kemahiran para peserta untuk membuat keputusan dengan bijaksana dan tidak terburu-buru.


Fasilitator sedang menerangkan tentang teknik D.I.C.E kepada para peserta.

     Para fasilitator menerangkan mengenai situasi dan masalah yang terdapat di Pulau Nauru kepada peserta-peserta dan mereka dikehendaki untuk mengenalpasti masalah utama dan solusi kepada permasalahan tersebut. Aktiviti ini agak mencabar minda para peserta kerana pengetahuan mereka mengenai Pulau Nauru adalah terhad. Mereka mengambil pendekatan berbincang antara satu sama lain bagi menyelesaikan masalah di Pulau Nauru tersebut. Pelbagai idea yang dikemukakan oleh para peserta. Melalui aktiviti ini, mereka telah bekerjasama bagi mencari kata sepakat untuk membolehkan masalah Pulau Nauru diselesaikan dengan cara yang terbaik. Setiap masalah dan solusi yang difikirkan oleh peserta dibentangkan kepada para fasilitator selepas itu.

     Tamat sahaja slot D.I.C.E, aktiviti diteruskan lagi dengan slot ‘S.W.O.T Analysis’. Berdasarkan teknik S.W.O.T ini, para peserta mampu menguasai kemahiran pengurusan organisasi yang lebih sistematik berteraskan keutamaan dengan mengenalpasti kekuatan, kelemahan, peluang, dan ancaman yang terdapat dalam setiap sudut organisasi bagi melahirkan tampuk kepimpinan yang efisien dan efektif. Aktiviti ini adalah kesinambungan bagi aktiviti ‘D.I.C.E’ yang mana para paserta masih lagi duduk di dalam kumpulan masing-masing dengan hasil tunjuk ajar daripada fasilitator.

     Selesai kudapan, kem ini menjadi lebih ceria dengan gelak ketawa para peserta yang diteruskan dengan aktiviti ‘Cheers Wars’. Pelbagai keletah dan aksi mencuit hati serta kata kata yang bernas hasil daripada perbincangan singkat para peserta dalam merangka strategi untuk menghasilkan sorakan. Setiap kumpulan akan berlawan antara satu sama lain melalui medium sorakan mengikut nama kumpulan yang diberikan. Tujuan utama aktiviti ini diadakan adalah untuk melatih setiap peserta  untuk mengeluarkan idea dengan pantas dan kreatif. Hal ini kerana masa yang diberikan untuk mereka mencipta sorakan buat kumpulan mereka adalah singkat. Aktiviti ini merupakan aktiviti terakhir bagi sesi pagi dan berakhir awal bagi memberi laluan kepada peserta dan fasilitator lelaki, khususnya bagi membuat persiapan untuk  makan tengahari dan solat Jumaat.

     Aktiviti diteruskan lagi pada sebelah petang dengan slot ‘Last Man Standing’. Peserta dibahagikan kepada kumpulan kecil.Melalui aktiviti ini, para paserta dapat mempelajari teknik mengawal diri dan emosi ketika berkomunikasi dalam pelbagai situasi.Mereka diletakkan di dalam situasi yang berbeza bagi melatih mereka untuk mengawal diri ketika berkomunikasi. Peserta akan berbahas mengikut tajuk yang diberikan berdasarkan fakta yang tepat dan relevan. Slot ini berakhir pada jam 4 petang untuk memberi laluan untuk kudapan dan solat Asar.

     Selesai solat Asar, semua peserta diminta berkumpul di padang sekolah bagi meneruskan permainan ‘The Burj’. Peserta lelaki dan perempuan dipisahkan membentuk dua kumpulan. Permainan ini meminta para paserta untuk menyusun batang-batang paip secara tegak untuk dijadikan sebuah menara setinggi yang boleh menggunakan penyambung paip dan tali rafia. Dalam tugasan kali ini, para peserta diuji dengan hebat dimana kepantasan mereka untuk berfikir secara kreatif dan kritis amat diperlukan di samping melatih mereka mendengar arahan ketua bagi menyelesaikan setiap masalah yang timbul.


Para peserta tekun mengatur strategi untuk menaikkan batang paip untuk membentuk menara.

     Pada mulanya, kumpulan peserta lelaki mendahului kumpulan peserta perempuan. Dapatan akhir aktiviti ini membuktikan bahawa peserta lelaki yang jumlahnya lebih kecil berbanding peserta perempuan mampu untuk berfikir lebih pantas dan mahir merangka strategi dan mahir dalam mendengar arahan ketua berbanding dengan kumpulan peserta perempuan. Sebanyak 11 batang paip berjaya dinaikkan oleh kumpulan peserta lelaki dan 9 batang paip berjaya dinaikkan oleh kumpulan peserta perempuan. Permainan ‘The Burj’ ini berakhir pada jam 6.30 petang. Para peserta dibenarkan untuk menikmati makan malam di dewan makan seterusnya khidmat diri.

     Slot ‘Celik Minda’ dikendalikan diantara solat Maghrib dan solat Isya'. Di sini, para peserta ditayangkan dengan video ceramah yang disampaikan oleh penceramah agama terkenal tanah air iaitu Ustaz Kazim Elias yang mengupas topik 10 golongan yang solatnya tak diterima Allah. Slot ini sedikit sebanyak dapat menambahkan ilmu pengetahuan dan mengisi ruang rohani dalam diri setiap peserta dan fasilitator itu sendiri.

     Slot pada sebelah malamnya pula dimulakan dengan slot ‘Salah Siapa ?’. Isu yang diketengahkan di dalam slot ini adalah Masalah Disiplin di Sekolah Semakin Berleluasa, Salah Siapa ?. Aktiviti ini membahagikan para peserta kepada lima buah kumpulan yang mewakili setiap peranan yang terlibat dengan isu ini, antaranya termasuklah pihak ibu bapa, guru dan kepimpinan sekolah. Pelbagai reaksi dan hujah yang dikemukakan oleh para peserta bagi mempertahankan watak atau peranan yang dipegang oleh kumpulan mereka. Melalui aktiviti ini, peserta-peserta mampu berfikir dengan rasional untuk membuat kata putus yang terbaik bagi setiap pihak tanpa wujud perasaan tidak puas hati dalam kalangan pihak yang terlibat.

     Slot kemuncak pada hari tersebut  adalah slot ‘Cermin Diri’ atau nama lainnya adalah muhasabah diri yang dikelolakan oleh fasilitator Kelab In-Smartive. Muhasabah pada kali ini menggunakan pendekatan sekolah dan kepimpinan bagi melihat sama ada wujudkah rasa sayang dan pengorbanan barisan kepimpinan untuk sekolah mereka. Setiap aspek penting iaitu jasmani, emosi, rohani, dan intelektual diuji hebat pada malam itu bagi melihat setakat mana kemampuan mereka dapat memahami konsep akal mendahului emosi yang telah diwar-warkan oleh fasilitator dalam slot pra muhasabah yang lalu. Airmata dan perasaan marah kadang kala dizahirkan oleh para peserta. Namun begitu, andai mereka benar-benar memahami konsep yang disampaikan oleh fasilitator, pastinya mereka mudah memikirkan solusi yang tepat bagi menambah baik diri mereka.

31 Januari 2015 | Sabtu

     Hari terakhir di SMK Chiku 2. Pagi itu tiada slot Qiamullail memandangkan para peserta kepenatan kerana tidur lewat selepas slot muhasabah. Namun begitu, para peserta tidak ketinggalan untuk menunaikan solat subuh secara berjemaah dan berhimpun di tapak perhimpunan. Masa yang terluang ketika itu digunakan oleh para peserta untuk memikirkan idea bagi membuat persembahan pada hari terakhir Kem Interaksi Pemimpin Muda (IN-TEAM). Tepat jam 7.30 pagi, para peserta berkumpul di dewan makan untuk menikmati sarapan yang disediakan.

     Slot seterusnya diambil alih oleh fasilitator yang terlibat bagi meneruskan slot ‘Sembang Santai’. Di sini, peserta dapat bertukar-tukar pandangan serta pendapat bersama fasilitator dan rakan-rakan berkenaan topik yang dibincangkan. Slot ini sangat santai dan kelihatan para peserta tidak lagi segan atau malu untuk bercakap di khalayak ramai. Banyak topik dan isu yang dibincangkan. Tidak ketinggalan juga topik perbincangan mereka mengenai kepimpinan di sekolah. 

     Slot ‘Hati ke Hati’ diteruskan selepas itu dimana para peserta diberikan borang penilaian terhadap pelaksanaan kursus secara keseluruhan terhadap diri dan kepimpinan mereka. Di samping itu, slot ini bertujuan untuk merasionalkan semula para peserta terhadap setiap slot yang dilaksanakan sepanjang kem ini.

     Bagi mengakhiri Kem Interaksi Pemimpin Muda (IN-TEAM) ini, majlis perasmian penutup diadakan. Ucapan daripada ketua pengawas yang juga merupakan penghulu bagi kem ini, saudara Muhd Qayyum Bin Zainal Abidin, mendahului majlis ini. Ucapan daripada pegawai pengiring Kelab In-Smartive Universiti Malaysia Pahang, Cik Izzah Hayati Binti Yahya. Beliau menegaskan supaya segala ilmu yang diterapkan sepanjang kem ini dapat diaplikasikan dan dimanfaatkan oleh setiap para peserta serta mampu menjadi suri teladan yang baik bagi pelajar-pelajar yang lain. Tambahan lagi, beliau berharap barisan pemimpin yang terdiri daripada para peserta ini kelak dapat memantapkan organisasi kepimpinan dan mampu membawa perubahan positif di dalam sekolah.

     Akhir sekali, ucapan daripada Pengetua SMK Chiku 2, Encik Hasnuddin Bin Hashim, sekaligus merasmikan majlis penutupan Kem Interaksi Pemimpin Muda (IN-TEAM) SMK Chiku 2. Sijil penyertaan kepada para peserta dari pihak Kelab In-Smartive Universiti Malaysia Pahang turut diserahkan. Pihak sekolah juga turut menyerahkan cenderahati kepada para fasilitator Kelab In-Smartive. Tidak ketinggalan, pengetua sekolah turut menyerahkan cenderahati kepada penasihat Kelab In-Smartive merangkap Ketua Penyelidik Kepada Naib Canselor, Encik Wan Nazrul Helmy Bin Wan Mohd Zain, yang diwakili oleh pegawai pengiring, Cik Izzah Hayati Binti Yahya.

     Majlis penutup kem ini diserikan lagi dengan persembahan daripada para peserta yang mempersembahkan segala ‘refreshment’ dan tepuk-tepuk yang diajar oleh para fasilitator. Turut memeriahkan majlis penutup ini adalah persembahan daripada para fasilitator yang mempersembahkan pelbagai tarian diiringi muzik yang rancak sebagai halwa telinga para peserta dan guru-guru yang hadir. Tidak lupa juga sesi bergambar sebagai kenang-kenangan di antara pihak Sekolah Menengah Kebangsaan Chiku 2 dan Kelab In-Smartive Universiti Malaysia Pahang. Upacara menandatangani banner program ini turut diadakan sebagai simbolik majlis penutup kem ini.




Kalau ada sumur di ladang,
Boleh kami menumpang padi,
Kalau ada umur yang panjang,
Moga kita berjumpa lagi.

Disediakan oleh : Siti Nazhirah Binti Hamdan

You Might Also Like

0 comments

Rakan Blog InSmartive

Total Pageviews